Seksualitet og kønsidentitet hos unge med udviklingsforstyrrelser
Ud fra erfaringer og samtaler med børn og unge med udviklingsforstyrrelser på forskelligt udviklingsniveau opleves, at den seksuelle udvikling, udfoldelse og (køns-)identitet fylder meget i deres tanker og bevidsthed. De unge med udviklingsforstyrrelse kan i puberteten være præget af forvirring over at skulle finde egen identitet, herunder at være bevidste om egne tanker, seksualitet, følelser og lyster.
Følelsen af ikke at være tilpas i sin krop kan være noget, som opleves af mange børn og unge. Det er ofte et detektivarbejde at finde ud af, hvad denne følelse bunder i.
Børnene/de unge kan desuden opleve stor uvished om, hvordan deres seksualitet kan udleves, fordi deres mentaliseringsevne og evne til at aflæse non-verbale signaler fra andre mennesker er udfordret.
På kurset bliver du klogere på:
• Hvordan I kan yde støtte ift. til den seksuelle udvikling og en hensigtsmæssig seksuel udfoldelse hos børn og unge med udviklingsforstyrrelser
• Hvad der kan være på spil ift. spørgsmål vedr. børnenes og de unges kønsidentitet
Oplægsholder
Thue Sommer, supervisor, vejleder og underviser på pædagogiske videreuddannelser, skoler, døgninstitutioner, værksteder, herunder Langagerskolen i Aarhus- en specialskole for børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser og svær ADHD samt rådgivende institution for VISO. Arbejder med både pædagogiske og seksuelle problemstillinger i fht. mennesker med ASF og/eller ADHD samt tilgrænsende udviklingsforstyrrelser og særlige behov.