Barnets historie – fortællinger og hvad de gør ved os

Børns fortællinger kan have stor indvirkning på deres liv. Hvordan kan vi støtte børnene i at skabe udvikling og identitet gennem historierne?

For et anbragt barn kan der være mange fortællinger og livshistorier om sig selv i spil. Fortællingerne kan være opstået og genskabt gennem en længere årrække og sætte fokus på fx barnets familie, baggrund samt egen identitet. Og disse historier – og hvordan vi taler om barnets fortid, nutid og fremtid – kan have stor indflydelse på barnets liv, trivsel og udvikling.

Nogle af historierne kan være ’svære’ historier at fortælle – om det, som børnene har været igennem. Hvornår og hvordan taler vi med børnene om de svære historier, så de oplever, at de ikke er alene med dem? Hvordan påvirker fortællingerne børnenes liv og selvforståelse – og kan vi skabe en ny fortælling, som hjælper og støtter børnene?

På dette kursus fører Jacob Cilius Vinsten Christiansen dig sikkert ind i denne forunderlige verden af børns fortællinger. Du kommer til at arbejde med din forståelse af børns egne historier – men også andres fortællinger om børnene.

Der vil være en veksling mellem oplæg, drøftelser og øvelser. Jacobs egen forståelse af god læring er, at god læring bedst opnås gennem eksempler, som både handler om de børn vi arbejder med, men også eksempler, som vi kan se os selv i.

På kurset bliver du klogere på:

  • Narrativ teori, metode og hvordan historier påvirker os.
  • Fortællingers skabende kraft – hvordan kan fortællingen skabe udvikling og identitet for barnet?
  • Fortællingers begrænsninger.

Oplægsholdere

Jacob Cilius Vinsten Christiansen, lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense. Studieleder og underviser på Diplomuddannelse i Familieterapi og relationel praksis. Uddannet socialrådgiver og familieterapeut, samt Master i systemisk praksis og terapi ved VID i Oslo. Er pt. ved at skrive doktorafhandling i systemisk psykoterapi ved Tavistock Centre i London. Jacob er optaget af arbejde med børn og unge, særligt har hans praksis omhandlet børn og unge vokset op i familier med alkoholproblemer, andre typer rusmiddelmisbrug, vold og overgreb.