Hvordan opstår mobning - og hvordan håndterer vi det?

Nyere forskning peger på, at mobning ikke handler om enkelte børn og deres personligheder, men om gruppedynamikker. Men hvordan kan vi så forebygge og håndtere mobning?

Stine Kaplan Jørgensen er Ph.d. i mobning og interventioner og har forsket i mobning i 13 år. På kurset vil Stine give dig et indblik i forståelser af mobning blandt børn i skolen. Der vil være fokus på, hvordan mobning kan forstås som et socialt fænomen, som opstår i kulturer, hvor der er aktive udstødelseshierarkier. Stine giver dig indsigt i de sociale dynamikker, der udspiller sig blandt børn i skolen. Hun præsenterer fire tegn på mobning, der gør det nemmere for voksne at forstå, se og opdage mobbemønstre. Du får viden om, hvordan du bedst kan støtte og hjælpe et barn, der er involveret i mobning – og hvordan du ikke skal gøre.

På kurset bliver du klogere på: 

  • Hvordan man kan forstå mobning som socialt fænomen og mobningens mange former og udtryk.
  • Hvilke tegn på mobning man som voksen kan holde øje med.
  • Hvordan man bedst kan støtte børn, der er involveret i mobning, og hvad man helst skal undgå at gøre eller sige.

Oplægsholder

Stine Kaplan Jørgensen, Ph.d. og lektor på Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole. Kandidat i psykologi og kultur- og sprogmødestudier og Ph.d. om mobning og interventioner fra Århus Universitet. Underviser og forsker på Læreruddannelsen og har beskæftiget sig indgående med forskning i mobning i 13 år.