Todages kursus: Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis

Kom på todages kursus om metodevalg. På dag 1 får du indblik i spejling og jeg-støtte – på dag 2 i at foretage velbegrundede metodevalg.
Mød psykolog og specialist i børnepsykologi Lars Rasborg på kurset den 2.3 og 13.4.

Har du stået i en situation, hvor det har været svært at forstå barnets adfærd – og dermed svært at hjælpe barnet? Der findes mange forskellige pædagogiske metoder, som kan bruges – men hvilken metode vil virke efter hensigten i lige den situation? Lars Rasborg er specialist i børnepsykologi og har gennem mange år superviseret og undervist plejeforældre. På kurset præsenterer Lars dig for ’Enhedsmodel for metodevalg’. Med ’enhedsmodellen’ skaber Lars overblik over de pædagogiske metoder og grupperer dem i tre måder, man kan forholde sig til et barn på. Du kan derfor bruge enhedsmodellen til at vurdere, hvilken af de tre måder, du skal bruge i en given situation – og hvad der virker efter hensigten.

I løbet af kursets to dage dykker Lars også ned i de konkrete metoder spejling og jeg-støtte: Når du bruger spejling overfor et barn, hjælper du barnet med at sætte ord på, hvad det føler – og du hjælper dig selv med at forstå barnets adfærd. Og Jeg-støtte består i, at du guider barnet, ligesom man guider som et lille barn og tager ansvar for situationen som voksen. Begge metoder kan hjælpe dig med at forstå og møde barnets behov og samtidig fremme barnets udvikling.

Du får udleveret bogen ’Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis’, som Lars Rasborg selv er forfatteren bag.

På kurset bliver du klogere på: 

  • Hvordan du kan tænke over børn og unges adfærd med henblik på at forstå den.
  • Hvordan du konkret kan udtrykke forståelsen i ord og handling.
  • Hvordan du kan vælge mellem forskellige pædagogiske metoder - og gøre noget nyt, når det du allerede har prøvet, ikke virker.

Oplægsholder

Lars Rasborg, psykolog og specialist i børnepsykologi, oprindelig pædagog. Har gennem mange år superviseret og undervist plejeforældre, såvel som andre faggrupper. Har udviklet metoderne spejling og jeg-støtte og beskrevet dem, bl.a. i ’Miljøterapi med børn og unge’ (3. udgave, 2016). Har desuden formuleret en model, der viser, hvordan metoderne kan bruges i en dynamisk vekslen med alle andre pædagogiske metoder (beskrevet i ’Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis’ fra 2021). Medvirket i radioudsendelser og skrevet mange artikler og kronikker. Flere oplysninger på lrpsykolog.dk.